Ett hundraårigt arv Little Theater
Little Theater Denna historiska teater, som ursprungligen byggdes som studions filmsal, har till fullo restaurerats och dess tidiga 1900-talsmajestät har återställts.

Scientology Media Productions

Ett hundraårigt arv

Scientology Network-studion i hjärtat av det historiska Hollywood återuppväcker en kreativ tradition.

År 1912 kom Philadelphia-filmproducenten Siegmund Lubin till Los Angeles och byggde en filmstudio. Filmindustrin var fortfarande i sin tekniska linda. Det dröjde 15 år innan biopubliken skulle komma att höra en skådespelare tala på film.

The Hazards of Helen, 1915
gcui_freedommag:gcui_freedommag:201803-scientology-network-a-century-long-legacy-img2-alt
The Hazards of Helen, 1915

Lubin specialiserade sig på att skapa pedagogiska filmer i sin studio, men tomten inledde sin långlivade underhållningsverksamhet redan nästa år när den köptes av ett nytt produktionsbolag som snabbproducerade enrulleskomedier och västernfilmer.

gcui_freedommag:201803-scientology-network-a-century-long-legacy-lubin-films
gcui_freedommag:201803-scientology-network-a-century-long-legacy-lubin-films
gcui_freedommag:201803-scientology-network-a-century-long-legacy-lubin-films
Siegmund Lubin

År 1920 såg skådespelaren Charles Ray potentialen i den perfekt belägna fastigheten mitt i Hollywood och köpte den. Ray såg även till att den piffades till genom att låta konstruera byggnaderna i rött tegel som idag ger studion dess historiska charm. Men Rays mest imponerande bedrift var att bygga en inspelningsstudio utan dess like, vilken Moving Picture News hyllade som ”det allra senaste inom i studiokonstruktion”. Den var innesluten i glas från tak till golv och var toppmodern, för filmning både dag och natt.

Charles Ray Productions
Charles Ray films
Charles Ray Productions, 1923

Rays stora chanstagning hade en omåttligt dyr (på den tiden) 800 000 dollars budget för filmen The Courtship of Myles Standish. När filmen floppade gick Ray i konkurs. Studions försäljning drog till sig Ralph M. Like, en ingenjör som utvecklade ett system för inspelning av ljud på film. Den döptes om till Sunset Studio och var igång igen med en ny inspelningsstudio, där man producerade västernfilmer under 1930-talet. Den ikoniska regissören John Ford filmade sitt epos Hurricane här år 1937. Också år 1937 anställdes här en ung författare vid namn L. Ron Hubbard för att anpassa en av sina romaner till en filmföljetong med 15 avsnitt, Skattkammaröns hemlighet.

I slutet av 1930-talet började Monogram Pictures och Allied Artists hyra Sunset Studio, och mellan 1942 och 1965 var den en av de mest stjärnspäckade studiorna i Hollywood. Anthony Quinn inledde sin skådespelarkarriär i studion med Black Gold. Barnstjärnan Roddy McDowell gjorde sitt arbete i studion för Kidnapped. Gary Cooper prydde dess inspelningsstudior i två filmer, Friendly Persuasion och Love in the Afternoon, varav den senare filmen var tillsammans med Audrey Hepburn.

Joel McCrea lyste upp den produktiva inspelningsstudion i The Oklahoman, och ett par år senare kunde man här se Vincent Price spela en roll i House on Haunted Hill, och Rod Steiger spela Al Capone. År 1961 arbetade Charlton Heston och Sophia Loren tillsammans där i den spektakulära filmen El Cid. Och år 1965 var det Elvis Presley på inspelningsplatsen för hans film Tickle Me.

Rod Steiger som spelar Al Capone
Rod Steiger i Al Capone, 1959

Under denna tid producerade Sunset Studio också sådana klassiska kulturfilmer som Världsrymden anfaller och Revolt i cellblock 11.

Världsrymden anfaller
Elvis Presley. Tickle Me

År 1966 tvingade finansiella svårigheter Allied Artists att upphöra med produktionsverksamheten. Tre år senare köpte ColorVision inspelningsområdet och hyrde ut det för oberoende produktioner. Men när ColorVision gick i konkurs 1969, var den numera historiska studion återigen till salu. Den nya köparen var den lokala allmännyttiga Los Angeles-tv-stationen KCET, som över en natt blev ägare av den största inspelningsstudion för allmännyttig tv i världen.

Carl Sagans Cosmos
Carl Sagans Cosmos, 1980

År 1975 byggde KCET en ny tegelstensbyggnad för administration på tomten och producerade minnesvärda program, såsom Carl Sagans Cosmos och antologiprogrammet för klassikerna bland utländska filmer, Film Odyssey, som leddes av den banbrytande filmkritikern Charles Champlin.

KCET-tiden led mot sitt slut den 25 april 2011, när dess styrelseledamöter bekräftade att studion köpts av Scientology Kyrkan.

Efter noggrann restaurering och tekniska investeringar öppnades den historiska studion igen den 28 maj 2016 som Scientology Media Productions (SMP). Denna berömda studio från Hollywoods guldålder har nu blivit platsen för 2000-talets spjutspetsteknologi och är återigen fylld med aktivitet och redo att sprida budskapet om världens yngsta större religion i global skala.